Pagodesektionens Rømø-tur 2019

Fredag d. 14. juni samledes 19 smukke Pagoder omkring kl. 15 ved Kommandørgården på Rømø. Man sad i grupper og småhyggede, mens man fik anvist værelser. Herefter blev vi budt på det store sønderjyske kaffebord med kager i alle afskygninger. Der var lækkerier for enhver smag. Vi nåede dårligt at blive færdige før vi kl. 18 samledes til en overdådig fiskebuffet med 25 forskellige fiskeretter. Det var utrolig flot anrettet og meget lækkert. Efter middagen sad man og små hyggede, til man gik til ro for at være friske næste dag.

Lørdag: Efter et overdådigt morgenbord, samledes vi ved Pagoderne kl. 8.30 for starte på dagens program.
Vi kørte i ”næsten” kortege til Ribe, hvor vi parkerede Pagoderne ved Skibbroen langs Ribe Å. Her mødtes vi med Guiden, der viste os det gamle Ribe. Der var interessante bygningsværker – bl.a. med bindingsværk, som man, dengang det blev lavet, ikke anså for seværdigt, hvorfor man malede bindingsværket i samme farve som selve huset. Senere har man så repareret lidt på det, men stadig er mange bindingsværk malet i husenes farver. Den gamle bydel virker meget fascinerende, og er meget velbevaret.

Vi gik så ind i Ribe Museums have, der er anlagt ned mod åen. Den smukke have omkranser Museet, der er bevaret til minde om en af Ribes store mænd – Jacob A. Riis – der aldrig blev særlig kendt i DK, men derimod i USA, hvortil han emigrerede. Han var fotograf – selvlært – og usædvanlig dygtig. Han fotograferede mest i USA`s slum, men blev så kendt, at selveste Roosevelt fik øje på ham og dekorerede ham. I alle årene forsøgte han at fri til Elisabeth Giørtz, der var datter af den store ripensiske bomuldsfabrikant Giørtz, men hans utrolige ihærdighed hjalp ham ikke før han efter adskillige brevskriverier fra USA endelig fik Elisabeth og blev gift med hende. Museet var bygget af Elisabeths fader, der havde opført bygningen i den såkaldte Rosenborg-stil. Vi gik videre i det smukke parkanlæg og sluttede ved Kirkens munkeafdeling, der var blevet lavet om til ældreboliger for mange år siden, og stadig er meget attraktive, så folk er skrevet op i flere år for at få en bolig her.
Vi tog afsked med vores gode guide, og de fleste mænd fandt en fortovscafe, hvor de nød en øl, mens damerne så på sko og tasker m.m. hos Anna-Grethe i butik SARA.

Ved 12-tiden gik turen videre til Vadehavscentret, hvor guiden ventede os. Vi fik historien om Vadehavscentrets tilblivelse, og derefter en god rundvisning med forklaringer af guiden. Det var en interessant forevisning, som gav os indblik i bl.a. fuglelivet i det sydlige Danmark. Indimellem blev der tid til en øl/vand og en medbragt sandwich, og ved 3-tiden gik turen igen tilbage mod Kommandørgården på Rømø og et endnu større sønderjysk kaffebord end dagen før.

Herefter hyggesnakkede vi en times tid, klædte om og kom ind til en overdådig middag. Efter middagen var der lodtrækning om et væld af flotte gaver, og sådan at alle fik hver to gaver og enkelte endog tre. Aftenen sluttede med lidt hyggesnak, og så gik man til køjs i forventning om en ligeså god dag søndag.

Efter endnu et morgenmåltid med alt hvad hjertet begærer, begav vi os i det smukkeste solskin, med kalechen pakket ned, mod Rømø kirke, hvor vi blev mødt af dagens guide klædt i en smuk Rømø folkedragt. Vi overværede dagens gudstjeneste i den usædvanlig smukke og særprægede kirke. Efter gudstjenesten fik vi et indblik i de skikke, der gælder på Rømø, og hvordan dem på nordøen absolut ikke blander sig med dem fra sydøen og omvendt. Vi så de smukke gamle gravsten, som også fortæller historien bag de personer, som stenen er rejst for. Vores store dansker A.P. Møller er eksempelvis tip-tip-tip oldebarn af en kommandørkaptajn der fik intet mindre end 21 børn med seks hustruer. En af pigerne blandt disse 21 børn blev A.P. Møllers tip-tip oldemor.

Herefter gik turen i kortege til den smukt restaurerede Kommandørgård på nordøen. Vores guide gav et fantastisk indblik i de forhold øboerne på Rømø levede under i 1800-tallet, mens vi gik rundt i den smukke gård.

Herefter af sted mod Lakolk og vores søndagsfrokost på Cafe fru Dax. Vi fik parkeret bilerne i menneskemylderet og fandt cafeen, hvor nogle flotte stykker dansk smørrebrød kredsede for vores ganer.
Årets Ø-tur i Pagodeklubben nærmede sig sin afslutning og foran venter mindst 3 uger på smalkost.

En KÆMPE STOR TAK fra hele gruppen til Anna-Grethe og Poul Erik for en helt fantastisk weekend med spændende besøg, dygtige guider, lækker mad og god betjening. Det sociale var som altid helt i top. Snakken gik fra første til sidste minut.
Vi glæder os allerede til Bornholm 2020.